AS Przestworzy Kaczor Donald Nad Brytyjskim Niebem czyli Jan Zumbach | Od bohatera do szmuglera | AtamanShop.pl

AS Przestworzy Kaczor Donald Nad Brytyjskim Niebem czyli Jan Zumbach | Od bohatera do szmuglera | AtamanShop.pl

14 kwietnia 1915 roku urodził się przyszły As przestworzy Jan Zumbach. Poprzez jego pochodzenie (dziadek Szwajcar), posiadał szwajcarskie obywatelstwo. Przez 13 lat młody Jan mieszkał w Polsce, gdzie dzięki staraniom jego ojca – Eugeniusza, udało się uzyskać ziemie należące wcześniej do niemieckiej nacjonalistycznej organizacji „Hakata”, której celem była totalna germanizacja. 21-letni Jan postanowił wstąpić do polskich sił powietrznych.

Sprawdź odzież patriotyczną KLIKNIJ TUTAJ!

 

 

Jan Zumbach Ps. Kaczor Donald, Johan. Ur. 14 kwietnia (sam podaje, że 15) 1915 w Ursynowie (dziś dzielnica Warszawy). Podpułkownik dyplomowany pilot Wojska Polskiego, podpułkownik (ang. Wing Commander) Królewskich Sił Powietrznych (RAF). Członek, a potem dowódca legendarnego polskiego Dywizjonu 303. As myśliwski Polskich Sił Powietrznych na obczyźnie.

 

 

Podczas II wojny światowej zestrzelił, według oficjalnych danych, 13 samolotów na pewno i kilka prawdopodobnie. Odznaczony Krzyżem Srebrnym Virtuti Militari, czterokrotnie Krzyżem Walecznych i dwukrotnie brytyjskim Distinguished Flying Cross. Po wojnie właściciel dyskotek, przemytnik lotniczy, współwłaściciel firmy lotniczo-taksówkarskiej, pilot-najemnik w Afryce. Zmarł w niewyjaśnionych okolicznościach 3 stycznia 1986 we Francji. Pochowany na Powązkach w Warszawie. Śledztwo ws. jego śmierci zamknięto bez podania powodów do wiadomości publicznej.

 

 

Był wnukiem szwajcarskiego emigranta i synem Eugeniusza, który posiadał podwójne obywatelstwo: polskie i szwajcarskie. Sam posiadał obywatelstwo szwajcarskie. W latach 1922-1935 mieszkał w Bobrowie k. Brodnicy (woj. pomorskie (II Rzeczpospolita)), gdzie jego ojciec uzyskał pohakatowski majątek ziemski. Matka pochodziła z okolic Płocka, ze starej rodziny ziemiańskiej. W 1935 ukończył Gimnazjum Polskie im. Marszałka Stanisława Małachowskiego w Płocku.

 

Mister Brown. Jak polski bohater i as lotnictw | AtamanShop.pl

 

W 1936 Jan Zumbach wstąpił na ochotnika do lotnictwa i służby wojskowej, dokonując oszustwa, gdyż do wojska wstąpić mogły jedynie osoby posiadające polskie obywatelstwo. Jako dowód tożsamości przedstawił dokument, który nie podawał jego obywatelstwa. W 1938 ukończył Szkołę Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie (XI promocja, 52 lokata), został promowany na podporucznika pilota. Przed II wojną światową służył w 111 eskadrze myśliwskiej. Na skutek kolizji z samochodem, który rozstawiał oświetlenie do nocnych lotów, przy lądowaniu w maju 1939, trafił do szpitala, a następnie przeszedł rehabilitację. Po wybuchu wojny nie udało mu się odnaleźć swojej jednostki i 17 września przedostał się z Polski do Rumunii. Następnie przez Bejrut dotarł drogą morską do Francji.

 

Jan Zumbach – Kaczor Donald, podniebny AS | AtamanShop.pl

 

Po przybyciu do Francji, tak jak pozostali polscy lotnicy, został skierowany do Centrum Wyszkolenia Lotnictwa Polskiego w bazie Lyon-Bron. 13 maja 1940 został przydzielony do I Klucza Kominowego (Kr) dowodzonego przez majora Krasnodębskiego. Klucz ten został przydzielony do francuskiego dywizjonu GCD I/55, chroniącego lotniska w Châteaudun, następnie Étampes. Do spotkań z nieprzyjacielem dochodziło jednak rzadko i Zumbach nie odniósł tam sukcesów bojowych. Pod koniec kampanii francuskiej Zumbach został przydzielony do klucza dowodzonego przez Franciszka Skibę. Po ewakuacji do Bordeaux 16 czerwca, 21 czerwca Jan Zumbach został ewakuowany do Wielkiej Brytanii (na statku „Kmicic”).

 

Jan Zumbach. Bohater i awanturnik | AtamanShop.pl

 

W maju 1941 Zumbach dał się zestrzelić, jednak dzięki awaryjnemu lądowaniu jeszcze w tym samym roku udało mu się ściągnąć 3 myśliwce Bf 109, z czego jeden prawdopodobnie. 17 maja 1942 Jan Zumbach ps. Kaczor Donald został mianowany dowódcą Dywizjonu 303. Pilot w czasie trwania służby ukończył Wyższą Szkołę Lotniczą, został awansowany do stopnia Squadron Leadera. W 1945 roku Jan zabłądził i przymusowo lądował na lotnisku wroga, gdzie został wzięty do niewoli (nie trwała ona jednak zbyt długo ze względu na kończącą się wojnę). Po zakończeniu II Wojny Światowej wrócił do Wielkiej Brytanii, gdzie kontynuował służbę w RAFie. To właśnie jego powojenne przygody zapisały go na kartach historii jako spryciarza, awanturnika i najemnika – o tym jednak w następnym artykule.

 

To był Jan Zumbach – słynny as myśliwski i były dowódca Dywizjonu 303. Bohater Bitwy o Wielką Brytanię, znakomity lotnik.

 

Jak uprowadziłem samolot: Jeszcze przed południem tego samego dnia pojechałem do Brétigny-sur-Orge, czyli na jedno z tych lotnisk w okolicy Paryża, na których funkcjonowały targowiska wycofanych ze służby amerykańskich samolotów wojskowych. Tam, w cenie 25 000 dolarów, znalazłem B-26, który wydawał mi się być dobrze utrzymany. Pewne ciekawe znaki zdradziły mi, że samolot był używany w boju zaledwie kilka razy. Już dawno temu został we Francji zdemobilizowany i miał tylko tę wadę, że był przestarzały; przy wglądzie do dokumentacji odkryłem, że stosowano go do cechowania radarów. Dlatego, między innymi, typowy nos z plexiglasu zastąpiono w nim skorupą z aluminium. Pomijając jednak ten drobiazg, samolot był całkowicie do przyjęcia. Po południu sprzedałem go Folloreyowi za 35 000 dolarów, on zaś oddał go w ręce swego klienta za 80 000 dolarów. Ten z kolei, jak się później dowiedziałem, przekazał samolot do rąk bliżej mi nieznanego zamawiającego za… 320 000 dolarów. Co do mnie, to ja angażując się, jakże często, w ryzykowne sprawy, nigdy się zbyt drogo nie ceniłem. Tym razem też transakcja była dla mnie tylko jedną z wielu, jaką zawierałem w moim zawodzie. Owego wiosennego dnia 1967 roku nie spodziewałem się więc po niej niczego więcej, jak tylko zysku 10 000 dolarów. Ale jak się okazało, miało to następstwa…

 

Jan Zumbach. Bohater i awanturnik | AtamanShop.pl

 

W Wielkiej Brytanii Jan Zumbach został 2 sierpnia 1940 przydzielony do polskiego dywizjonu myśliwskiego 303, stacjonującego na lotnisku Northolt i latającego na myśliwcach Hawker Hurricane Mk I. Dywizjon ten wszedł do akcji w końcowej, trzeciej fazie bitwy o Anglię. Pierwsze zwycięstwo Zumbach odniósł 7 września 1940, zestrzeliwując dwa bombowce Dornier Do 17. W toku bitwy o Anglię, do 27 września zestrzelił ponadto 5 myśliwców Bf 109 i bombowiec He 111 oraz 1 Bf 109 prawdopodobnie.

Podczas II wojny światowej zestrzelił, według oficjalnych danych, 13 samolotów na pewno i kilka prawdopodobnie. Oprócz Virtuti Militari, został odznaczony czterokrotnie Krzyżem Walecznych i dwukrotnie brytyjskim Distinguished Flying Cross (DFC with Bar).

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Ubrania dla Patriotów Klik TUTAJ!

Po II wojnie światowej Zumbach pędził żywot awanturnika. Zajmował się przemytem, był współwłaścicielem firmy lotniczo-taksówkarskiej, która prowadziła działalność przemytniczą, a następnie – posługując się pseudonimem Johnny „Kamikaze” Brown – walczył jako najemnik w Afryce. W 1962 przyjął ofertę utworzenia lotnictwa Katangi i dowodzenia nim. Zorganizował zakup Douglasów A-26 Invaderów, które stały się trzonem lotnictwa Katangi, zwerbował pilotów i mechaników. Lotnictwo Katangi pod jego dowództwem bombardowało siły rządowe Konga. Pod koniec roku siły lotnicze kontyngentu szwedzkiego ONZ zniszczyły większość lotnictwa Katangi. Po upadku secesji Zumbach uciekł z polskimi pilotami do Angoli.

 

 

 

Close Menu